Hjälp för både kropp och knopp

I samarbete med KRY

Om jag hade fått en hundring för varje gång jag desperat googlat ”utbrott 4 åring normalt” ”hur ska jag hantera 3 åring ilska” ”ledsen ingen aptit efter förlossning” ”rasande vid mens” så skulle jag kanske inte vara miljonär, men tja, klart rikare än vad jag är idag.

Så många gånger som jag uppgivet funderat på om det är något fel, om jag gör något fel eller hur saker och ting faktiskt ligger till. Alla de artiklar jag plöjt, insändarfrågor jag läst och forumtrådar jag fastnat i, som ibland har gjort mig klokare, andra gånger cirka 300 gånger oroligare. Och, inte minst – alla de gånger jag skrivit inlägg här på bloggen som ni, alla kloka, öppna, bjussiga läsare har kommenterat på.

Sist Kasper snubblade på soffbordet (detta förbannade soffbord i metall med vassa hörn som ALLA i familjen har gjort sig illa på upprepade gånger) och slog upp ett jack i hakan svajpade jag fram KRY på mobilen, signade upp för ett besök och hade en kvart senare fått ett utlåtande från en läkare. Häromdagen följde jag samma procedur efter att Morris hade fått ett par blåsor på läpparna och kort därefter hade en läkare tagit en titt och gjort sin bedömning. JAG KAN INTE NOG BEDYRA MIN KÄRLEK TILL ENKELHETEN OCH TILLGÄNGLIGHETEN!

Men alla de gånger, efter ytterligare en kväll av sammanbrott, vredeskollapser och konflikter, har utvägen inte känts lika enkel som lite mobilflipprande och en uppringning av en yrkeskunnig.

Tills nu.

För nu har KRY stärkt upp med barnpsykologer (hurra!). Alltså samma tillgängliga, videobaserade tjänst fast med syftet att ge professionellt stöd till oss föräldrar och våra barn, som ett komplement till dagens vård för barns psykiska ohälsa. Har du ett större barn som är mellan 16-18 år, kan hen ringa in själv och ventilera det som skaver (jag fattar att det kanske inte alltid är så enkelt, men jag tänker ändå att det möjligen är enklare än att prata med skolsköterskan eller att boka en tid hos husläkaren?).

Idag ringde jag själv in till KRY för att för bolla lite kring Morris separationsångest. Den har ju hängt med honom sedan dagen då han ålade sig ut ur livmodern och jag har ju stött och blött det här på bloggen flera gånger. Och nu bokade jag alltså tid hos en psykolog som jag ville bolla det här med.

Det låter kanske fånigt, men jag var faktiskt lite nervös innan. Nån skum känsla av att det kanske egentligen inte VAR ett problem, som om jag hittade på det hela? Antar att det är någon form av försvarsmekanism för att distansera sig till situationen. Men, det släppte så fort vi kom igång och pratade. Jag hänvisade till underlaget jag hade fyllt i och sen var samtalet i full gång. OCH SÅ SKÖN KÄNSLA EFTERÅT! Renande, rentav. Av flera anledningar – 1. Den professionella rådgivningen och inspelen 2. Bekräftelsen på att mycket av det vi gör idag är rätt 3. Bekräftelsen i att det är en vanlig problematik och inte handlar om att det vare sig är fel på oss eller Morris 4. Den stärkande känslan av att jag gjorde slag i saken och faktiskt tog upp frågan med en yrkeskunnig.

Så, personligen tycker jag att detta känns otroligt vettigt! Allt som eliminerar eventuella hinder, sänker trösklar och som gör det enklare att söka den hjälp man behöver när livet stökar med en. För ju förr desto bättre. Ibland kan det räcka med initial rådgivning från en barnpsykolog (som med Morris idag), medan det andra gånger krävs mer behandling och då har man fortsatt kontakt med samma barnpsykolog.

Martin Forster, en av mina favoritbarnpsykologer (ni vet han som har skrivit Fem gånger mer kärlek och Jag törs inte men jag gör det ändå och som dyker upp i Nyhetsmorgon titt som tätt?) arbetar som barnpsykolog på KRY och jag högg chansen att ställa några frågor till honom.

Jag har en miljard gånger funderat på om mina barns agerande och reaktioner är ”normala”. När är ett samtal till KRY befogat?

-Jag tycker att man ska kontakta KRY när man känner sig rådvill, orolig eller när man tampas med något man inte känner att man kan lösa själv som förälder. Ibland är problemet uppenbart – exempelvis ångest som gör att barnet inte vågar åka bil eller gå till skolan, eller upptrappade konflikter med kompisar. Andra gånger är det lurigare. En generell grej man ska vara uppmärksam på är när man ser en förändring i ett barns beteende. Från att ha velat göra saker – träffa kompisar, gå på aktiviteter till att plötsligt sluta vilja det. Eller tilltagande problem med mat och sömn och fysiska besvär – ont i magen, ont i huvudet. Då ska man höra av sig. Poängen med KRY är just tillgängligheten, tycker jag. Det har hittills varit väldigt svårt att få råd och stöd som förälder men när man vänder sig till KRY får man ju rådgivning och en bedömning direkt.

Du som har varit verksam länge – vad är den vanligaste anledningen till att föräldrar vänder sig till barn- och ungdomspsykiatrin (BUP)?

-Det finns en tydlig topp 3, dock utan inbördes ordning:
1. Ångestproblem: Det vanligaste där är separationsångest, social ångest och generell oro (tänk om jag blir sjuk, tänk om mamma och pappa dör o.d.).
2. Bråk: Konflikter mellan föräldrar och barn, mellan syskon och övergripande utagerande problem som kan förpesta familjetillvaron. I nära relationer är konflikter väldigt vanligt och högst normalt, men det är en allvarligare situation med ett barn som hamnar i många konflikter på förskolan/i skolan.
3. Neuropsykiatriska problem – autism, adhd med flera.

Är KRY alltid en bra första instans, eller finns fall då man direkt bör vända sig någon annanstans, till exempel till BUP?

-När det gäller ångestproblem, nedstämdhet och bråk, då funkar KRY jättebra. Om barn behöver utredas vid misstanke om ADHD eller autism, då ska man i första hand vända sig till Elevhälsan eller BVC, beroende på barnets ålder. Ibland kan det dock vara svårt att komma i kontakt med Elevhälsan och då kan man ju kontakta KRY för rådgivning. Många har svårt att navigera i vårddjungeln och då är ett samtal med en psykolog som direkt kan göra initial bedömning värdefull, och den kan man alltid få när man kontaktar KRY.

På vilket sätt kan KRY bidra till att fler får hjälp i tid kring frågor kopplat till barn och psykiska besvär?

-Tillgängligheten sänker tröskeln och ger en klart större möjlighet för de som bor i glesbygd, eller i områden där det saknas psykologer för barn inom primärvården. På flera håll är väntetiderna för att få träffa en psykolog långa – flera månader, upp till ett halvår. KRY är också ett bra alternativ för de som väntar på vidare vårdkontakt, men som kan ha nytta av stöd längs vägen.

Hur har utvecklingen sett ut över tid när det kommer till barnpsykologiska bekymmer? 

-Det har hänt en hel del. Den psykiska ohälsan har ökat bland ungdomar (tonåringar). Idag är det dubbelt så många som uppger att de mår dåligt, känner stress, har ont i magen eller huvudet, som för 30 år sen. Antalet tonåringar som får vård för depression och ångest har fördubblats de senaste 10 åren. Förskrivningen av medicin har tredubblats de 10 senaste åren på BUP. Neuropsykiatriska diagnoser har ökat kraftigt, vilket i hög grad beror på att man diagnosticerar mer. Det i sin tur beror på en ökad medvetenhet men också på grund av ändrade rutiner inom vården för hantering av den här typen av utredningar.

Finns det några tumregler när det kommer till barn och psykisk ohälsa? Jag tänker att det måste finnas oändligt många föräldrar som nojar och oroar sig och magkänslan är ju inte alltid att lita på, skulle jag säga i alla fall.

-Det jag ofta gör i bedömningen av hur allvarligt ett problem är – om det kräver en utredning eller snarare är något övergående – det är att titta på hur det funkar med kompisar. Funkar det överlag dåligt i samspel, barnet hamnar i mycket konflikter, drar sig undan, har svårt att skaffa och behålla vänner, då kan det vara indikation på att något mer måste göras. Här ska man också ha med sig att det ska vara ett beteende som man sett under en längre tid, inte vid något situationsspecifikt som om man börjar en ny klass eller så.

Det här gäller främst från 5-6 år och uppåt. Om en 4-åring leker mest själv kan det handla mer om mognad och utveckling, men en 6-åring väljer oftast att leka med andra. Samtidigt – om en 4-åring inte förstår sociala samspel alls kan det ändå vara en indikation. Man måste komma ihåg att barn utvecklas olika snabbt! En del föräldrar blir väldigt bekymrade för små barn, och då brukar jag råda dem att titta på om det finns andra 3-åringar som också beter sig så? Det brukar vara en bra utgångspunkt.

Vad är din förhoppning i och med den här lanseringen?

-Att få färre samtal från föräldrar som desperat frågar ”var ska vi vända oss? vi får ingen hjälp, trots att vi har försökt”. Jag hoppas att vi kan täppa till en del av de hålen.

Har du något Allmäktigt Tips till alla (småbarns)föräldrar där ute?

Sätt dig med din kalender och titta på vad du har framför dig. Stryk sen några saker och avsätt tid för ditt barn. För de flesta familjer är det ont om tid, mer så idag än förr. Första steget till att få reda på om det är något som skaver och för att kunna vara till hjälp, är att ha tid för barnet. De flesta kan det här, men måste se till att skapa utrymme.

Martin Forster, legitimerad psykolog och doktor i psykologi

Så, hörni. Är det någon som nu sitter och funderar och tvivlar på hur det verkligen står till med saker och ting – ladda ner appen KRY (om ni inte redan har den) och boka in det där besöket. Ett par välinvesterade minuter, det vågar jag lova. För precis som när Kasper trillade så handlar det ju bara om att vi vill våra avkommor det allra bästa – oavsett om det gäller ett jack i hakan eller utåtagerande på förskolan.

Här kan du ladda ner KRY >>

KRY i korthet:

  • På KRY finns legitimerade psykologer och barnpsykologer
  • Du kan bland annat söka för bråk & konflikter, ångest, oro och fobier
  • Öppettider 06-24
  • Samtalet genomförs i en trygg hemmamiljö
  • Kostnadsfritt under 20 år

18 kommentarer

  1. Vilken bra grej! Känns tryggt att veta att det finns, även om jag inte behöver den just nu. Men livet har ju en benägenhet att förändras, hehe… Tack och kram!

    1. Hormoner & Hemorrojder

      Så himla bra, verkligen. Vet flera som genom tillgängligheten tagit steget och sökt stöd och hjälp! Hoppas dock inte att du behöver nyttja tjänsten, men ja…livet kan ju bjucka på det mesta, heh. Kram!

  2. Tycker väldigt mycket om Kry men tänk på: om barnet trillar och slår sig anger villkoren för barnförsäkringar och ersättning vid ärr att man måste i samband med skadan ha uppsökt sjukvård (här räknas inte Kry!) för behandling av skadan. Min dotter slog upp ett jack i pannan, precis mellan ögonen, Kry sa att vi kunde plåstra om det hemma (vilket vi kunde) men nu får dottern ingen ersättning för ärret vilket hon fått om vi åkt till VC eller akuten. Kan vara bra att tänka på!

    1. Hormoner & Hemorrojder

      Aha! Bra att veta. Återstår att se om mr K får nåt ärr 😬 Tack för info!

      1. Alltså. Läser mitt inlägg igen och inser att jag låter sjukt mästrande. Förlåt. Skyller på mentalt sammanbrott efter ”nu-ska-vi-mysa-in-helgen-med-att-baka-pepparkakor-trots-att-alla-inklusive-intiativtagaren-är-helt-slut-som-artister” kaoset. Det är så klart inte hela världen med ett ärr. Men, hade nog tvingat in arvsmassa och fadern till läkarmottagning om jag läst villkoren på barnförsäkringen innan (men vem gör det på riktigt? Och vem gör det OCH minns sedan det faktiska innehållet?!?). Med tanke på alla kanter i livet, och dess attraktionskraft på mina barn, lär det komma fler möjligheter inom en snar framtid att få leverera enligt försäkringsvillkorens krav… 😂

      2. Hormoner & Hemorrojder

        Hahah, det gjorde du inte! Eller jag läste det inte så iallafall! Och ja, vi kan väl nånstans utgå från att det LÄR bli fler kantstötningar, heh.

  3. Så viktigt område – tack för att du tar upp det! Så lätt att känna sig ensam om sina funderingar. Och Martin är verkligen grym! Ska ha detta i åtanke framöver! <3

    1. Hormoner & Hemorrojder

      Instämmer på samtliga punkter! Kram!

  4. Dock värt att reflektera över att varje samtal till kry, är pengar som ”tas” från vårdcentralernas kassa. KRY är ett vinstdrivande företag och tar därför alla samtal de kan till läkare (för att de då får mer pengar då). Varje besök kostar lika mycket skattepengar (ungefär) som ett besök på vårdcentral. Så det här är inget man ska nyttja slentrianmässigt. Utan när man verkligen, verkligen behöver vård och hjälp. Precis som all skattefinansierad vård. Och vill man ha kvar sin lokala vårdcentral, ska man nog överväga att välja bort kry för dem. Annars blir det snart lika ovanliga som genuina lokalcentrum.

    Detta inte sagt som någon form av shaming. Utan för att man ska ta ett steg tillbaka och reflektera över valet.

    1. Hej Hanna!
      Vi håller helt med dig om att vård inte är något man ska nyttja slentrianmässigt. Det upplever inte heller våra läkare och psykologer att våra patienter gör. Vi ser också i vår data att 93 % av de som sökt vård hos oss uppger att det digitala besöket ersatte ett besök på en fysisk vårdcentral.
      Generellt sett håller svensk sjukvård hög kvalitet men vi står också inför flera stora utmaningar, och den bristande tillgängligheten är en utav dem. All forskning pekar på att tidiga insatser vid psykisk ohälsa är avgörande för ett snabbt tillfrisknande – något som tidigare inte varit möjligt i det fysiska vårdsystemet, men som digital vård nu möjliggör. Det tycker vi är en fantastisk utveckling.
      KRY är en del av den offentliga vårdens utbud och då landets sjukvårdspolitiker tycker att det finns ett stort värde i den vård vi ger har man gemensamt kommit överens om att ersätta ett digitalt läkarbesök med 650 kr (inklusive patientavgiften på 250 kr). Det kan jämföras med ett fysiskt vårdbesök som kostar samhället 1700 kr att producera. Det är alltså en stor skillnad i vad digital och fysisk vård kostar samhället, där digital vård är ett mer kostnadseffektivt alternativ. Vi på KRY fakturerar aldrig några enskilda vårdcentraler. Kan vi inte hjälpa en patient så hänvisas patienten vidare, patientavgiften återbetalas och ingen kostnad uppstår för samhället.
      Hoppas vårt svar gett dig lite mer klarhet i hur vi arbetar. Mvh, KRY

      1. Det här är verkligen superintressant KRY!
        Just era läkare och era undersökningar visar på ”fakta” och siffror som i stort sett alla andra inom vården ställer sig mycket frågande till – ni menar tex att mellan 85-90% av samtliga samtal som inkommer till er faktiskt behöver handläggas av läkare, det utfallet får man knappt ens vid sjuksköterske-triagerad vård på en fysisk vårdcentral! Hur kommer det sig att era patienter tycks vara så mycket mer korrekt vårdsökande än andras? OCH trots att 93% av nätläkarnas ca halva miljon besök tydligen skulle sökts via fysisk vårdcentral tycks ÄNDÅ INTE belastningen på fysiska vårdcentralerna minska – där faller ju ert huvudargument… hur resonerar ni kring detta?

        En annan intressant fråga är: varför är det en sådan överväldigande majoritet av unga (och därmed i majoritet friskare) stadsmänniskor (därmed med rimlig geografisk närhet till fysisk VC) som söker era tjänster? Det är ju inte alls i enlighet med vad vårdens etiska kompass säger, där behov ska styra, eller vad säger ni? Kan det eventuellt bero på att ni riktar er till dem, eftersom de är lättare att tjäna pengar på. Den som är multisjuk, med avancerade medicinlistor och stora utrednings- och uppföljningsbehov är inte lika lätta att handlägga och därmed svårare att tjäna något på. Det här är inte direkt rocket science, det vet alla inom vården, det är bara det att fysiska vårdcentraler inte ens kan starta upp utan att åta sig ansvaret att ha kompetensen att tex göra demensutredningar, något som ni inte måste (eller överhuvudtaget kan, eftersom det vore omöjligt via en videoskärm).

        På tal om att rikta sig, hur mycket pengar har ni lagt på reklam via influencers – något som definitivt riktar sig till unga (friskare) människor? Eller, som här, till oroliga föräldrar, som redan har den fantastiska möjligheten att söka mer eller mindre omedelbar rådgivning via antingen 1177 eller sin BVC där man oftast har en etablerad kontakt som kan göra långt mycket mer riktiga bedömningar av barnets både fysiska och mentala hälsa…? Gör ni på KRY tex samma insats för att nå äldre människor med ett faktiskt vårdbehov på landsbygden? Och hos vem hamnar de där pengarna ni tjänar? Det är ju skattemedel.

        Det digitala besöket som ni hävdar är konstnadseffektivt blir ju raka motsatsen om det ni ägnar er åt främst är rådgivning (vilket 1177 redan finns för) och/eller handläggning av enklare ärenden (i många fall hanterbart av ssk:s eller bm:a) och/eller remittering av ärenden som man om man hade besökt en fysisk VC kunnat undersöka, men eftersom ni sitter vid en skärm inte kan och därmed MÅSTE remittera vidare (vilket ofta görs i onödan till sjukhusspecialist när en allmänspecialist hade kunnat göra bedömningen om hen bara hade kunnat ta på patienten…). Det blir alltså ofta dubbla besök, på fel nivå i systemet, till en MYCKET högre nota. Ni tycker det är en svinbra idé att man ska höra av sig till er för att låta en läkare förnya p-pillrena, eller om man är förkyld, eller om man oroar sig för att ens barn är ledset – förståeligt, det är skitnajs att kunna tjäna lätta pengar. Trist bara att det är en total rip off för skattebetalarna!

        Och då har vi inte ens börjat prata om exakt hur svårt det är att göra bedömningar av patienters såväl fysiska som mentala hälsa och tillstånd utan att faktiskt träffa dem – det här är knappast ett kontroversiellt uttalande, det är ett faktum! Det kan ju nämnas även i förbigående att ännu finns noll och ingen undervisning på läkarprogrammen i distansdiagnosticering och mig veterligen finns ingen specialistutbildning i ämnet heller, även fast detta uppenbart skulle behövas. Man skulle kunna ställa sig frågan hur säkert det faktiskt är. Tex är det mycket intressant att undra hur man kan bedöma nyuppkommen ryggsmärta på ett patientsäker sätt via video, vilket ni på er hemsida menar – vad finns det för vetenskapligt underlag för detta?



        Om man jämför antalet läkare som ställer sig positiva till er affärsidé med dem som är av motsatt åsikt inser man snart att det är en förkrossande andel som tycker det ni ägnar er åt är fullständigt förkastligt – såväl av organisatoriska som av rent medicinska skäl! Det är dyrt! Och farligt!

        Sammantaget kan man kanske konstatera att det ni ägnar er åt är ett storskaligt experiment på patienter och dess patientsäkerhet, med ingen eller mycket liten effekt på samhällets och individens faktiska vårdbehov (snarast motsatsen), som ni debiterar skattebetalarna för, dyrt, oftast dubbelt upp. En mycket smart affärsidé men med stinkande etisk och moralisk grund. I stort sett samtliga av oss som finns i vården i övrigt hoppas att detta vansinne upphör så snart det bara är möjligt.

      2. Hej Anna!
        Tack för att du delar dina tankar, intressant att läsa.
        Då digitala vårdbesök forfarande bara står för några enstaka procent av alla vårdbesök som görs i Sverige så är den siffran tyvärr för låg för att vi ska kunna se några direkta avlastningseffekter än. Digital vård som fenomen har bara funnits i 3 år och för att kunna göra ordentliga kalkyler och analyser behövs mer data, något vi kontinuerligt arbetar med att samla in och analysera.
        Ur ett teoretiskt perspektiv är det inga konstigheter att unga i storstäderna ofta är de som först tar till sig innovationer. Det stämmer däremot inte att vi i vår kommunikation enbart riktar oss till den målgruppen. Vi vill givetvis att så många som möjligt ska känna till möjligheten att kunna få snabb hjälp direkt via KRY – det är bra för patienten och för samhället. Vi gör insatser för att nå många olika målgrupper, även äldre och glesbygd, vilka vi också når.
        De patienten som söker sig till KRY har ett reellt behov av vård. Vi har en diversifierad diagnosskala som vid jämförelser stämmer väl överens med de diagnoser som ställs och behandlas på en fysisk vårdcentral. I de fall vi inte kan hjälpa en patient så hänvisas patienten vidare, patientavgiften återbetalas och ingen kostnad uppstår för samhället – det ska alltså inte ske några så kallade dubbelbesök.
        Våra kliniker, och många fler vårdaktörer såsom landstingen, socialstyrelsen mfl, anser att det går mycket bra att på ett patientsäkert sätt ge vård digitalt. Vi skulle gärna se att det fanns undervisning på läkarprogrammen i distansdiagnosticering.
        Många inom professionen har olika syn på digital vård. Det framgår att du tillhör den kritiska skaran och det är helt OK att tycka olika.
        Vi ser med spänning fram emot att fortsätta utveckla svensk hälso- och sjukvård till det bättre och arbetar ständigt för att med data och forskning underbygga våra ambitioner med fakta.
        Mvh KRY

  5. Min son har precis fått en Aspbergerdiagnos och jag önskar såå att detta funnits under alla år av väntan, frustration och förtvivlan. Bara att ha haft någon att hålla i under de mest påfrestande perioderna.

    1. Hej igen KRY!
      Till att börja med vill jag gärna be om att få svar på de frågor ni inte besvarat från min tidigare kommentar, samtliga frågor är högst relevanta.

      Nu till era senaste kommentarer:
      Ni har helt rätt i att det inte finns analyser och kalkyler för er verksamhet, det sorgliga i denna kråksång är att man inte gjorde dem innan ni hann dra igång och täppte till hålen direkt – som det är nu blöder landstingen ut pengar till era riskkapitalister istället, utan kontroll. Det larmas mer eller mindre varje vecka från landstingen om att nätläkarbolagen kostar mer än de smakar. Vi lär väl alla bli varse hur det faktiskt sett ut i framtiden, trist att det då kommer ha kostat för en redan ansträngd vård. Vi kanske ändå kan enas om att eftersom ni själva skriver att ni inte har underlag att hävda att avlastning sker pga er verksamhet så skulle ni ju smakligt nog kunna undvika att hävda sådant, exempelvis i er kommunikation via influencers och på er hemsida (se specifikt tex under informationen gällande ”myter”).

      Generellt kan man väl säga att i vetenskapen försöker man bevisa en hypotes innan man utropar den som en succé och i vården brukar man jobba efter premissen att testa i liten skala först, utvärdera, för att sedan gå vidare till större grupper – ni jobbar ju lite tvärtom, vilket inte kan anses vara rimligt, framförallt inte gällande skattefinansierad verksamhet.

      Ur ett teoretiskt perspektiv tror jag igen att vi kan enas om att fler ”unga, friska” och barnfamiljer väljer att använda sig av er än ”äldre, sjuka” om ni väljer att göra stora reklaminsatser via influencers som riktar sig just till unga och friska och barnfamiljer. Det är ju ingen hemlighet vilka som vänder sig till er, trots att jag tolkar ditt svar som att du håller med mig om att dessa inte är de mest vårdbehövande. Eller? Ni får gärna presentera om ni gjort motsvarande insatser för att nå lika många på andra delen av skalan? Dessutom kan vi kanske också vara överens om att behoven är oändliga, men resurserna är ändliga – de allra flesta i vården skriver under på att hälso- och sjukvården inte kan eller bör vara tillgänglig för alla, hela tiden – den bör vara tillgänglig för dem som faktiskt behöver den.

      Att det är bra för patienten att gå via er beror ju också extremt mycket på vad patienten faktiskt söker för. Jag vet att ni gärna stoltserar med er (obs, er!) undersökning om att ni kan hantera 50% av det en fysisk vårdcentral hanterar, men den siffran ställer sig resten av vården ännu mer frågande till än den när ni hävdar att 85-90% av era sökande faktiskt behöver handläggning av läkare…! Och, igen, innan du har underlag för att hävda att det blir bättre för samhället att människor vänder sig till er via video – använd det inte som argument!

      Dubbelbesöken SKER de facto, trots att du säger att de inte gör det. Jag har personligen sett det flera gånger och fått mångfalt fler vittnesmål om detsamma, inom alla möjliga specialitéer! Exv patienter som remitterats till specialistvård hos neurologen, eftersom ni inte kunnat göra ett normalt neurologiskt status! Eller ÖNH-specialist pga inte kunnat spegla ordentligt i ett svalg. Ett oerhört slöseri, inte bara med pengar, utan kanske ännu mer med tid för patienten och hos sjukhusspecialisterna – de växer som bekant inte på träd.

      Att era specialister tycker det går fint med digital vård är säkert sant. Att landstingen och socialstyrelsen säger detsamma är en sanning med modifikation – det är vissa typer av digital vård man ställer sig positiv till, inom vissa ramar. Jag är personligen absolut positiv till digitala satsningar, jag använder dem dagligen både till yrke och privat – MEN (och det här är ett stort MEN) de ska som alla andra stora vårdsatsningar föregås av grundliga studier och kalkyler där man tydligt kan se att patienter och system faktiskt gynnas. För, tänk, även om vi skulle vilja undervisa läkarstudenter och läkare så har vi ju inget att undervisa om – det finns ju inte underlag, precis som du säger, eller hur!

      Problemet med KRY et al är att ni gått för fort fram, ni utvecklar något där främsta målbilden är att tjäna pengar, inte att gynna samhälle/patient. Hade ni haft motsatt inställning hade ni avvaktat och gjort studien först och agerat därefter – det är tur ni inte utvecklar läkemedel…

      Jag, och 99% av de kollegor jag har diskuterat nätläkarbolag med (vi är ett rätt massivt gäng), ser med glädje fram emot att man täpper igen den guldgruva av skattemedel ni gräver ur och att man fortsätter utveckla vården, såväl digital som analog, på ett säkert och kostnadseffektivt sätt!

  6. Håller helt med dig Anna. Men jag tycker inte att man bara kan skylla på vårdgivarna i detta fall (som bara sett en lucka i marknaden och utnyttjat den, smart ju) utan även på alla som söker vård (de flesta vet nog att man inte behöver söka vård när ens barn är snuvigt), på influensers och poddradio som basunerar ut budskapet (inget ont mot Therese) och på lagstiftaren alt det landsting i Småland som möjliggör att KRY med flera kan etablera sig där och sedan ta betalt för utomlänsvård.

    När det gäller psykologtjänster ställer jag mig mer positiv än till övrig vård. Jag tror det är bra att det blir lättare att söka hjälp och att dessa patienter kanske INTE behöver hamna hos läkare och med medicinering då.

    Mvh
    Maja

  7. Tack Anna, Hanna och Maja som tog er tid att belysa varför man INTE ska använda kry! Blev så besviken när jag såg det här samarbetet i min favoritblogg och försökte samla kraft att skriva något klokt om alla, för mig självklara, anledningar till varför kry kraftigt borde regleras och så såg jag att ni redan skrivit! Hoppas alla tar sig tid att läsa innan de laddar ner appen!

  8. Jag använde Kry när jag fick en infektion i ena ögat. Men den produkt som doktorn tipsade om fanns inte längre när jag skulle köpa… Jag ringde upp och fick tips om en annan produkt som var receptfri. Slutade med att jag tvättade ögat med ljummet vatten bara som han också tipsade om och det fungerade. Bra att kunna ringa Kry vid besvär, men på Apoteket bara suckade dem när min man var där och skulle köpa den första produkten och nämnde Kry…

Write a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *