Grönsaksutmaning – flipp eller flopp?

Efter en sommar av 96% halvfabrikatsbaserad kost fick jag idag ett infall. Vid middagsbordet, där det dagen till ära serverades en kycklinggryta samt en mastig grönsaksbuffé i form av en tanig morot vardera, fick jag idén som jag ogenomtänkt kläckte för barnen.

Det handlar alltså om vadskavikalladet….ett grönsaksbootcamp? Under veckan som kommer ska det dagligen serveras en uppsjö av olika grönsaker, uppskurna separat, som barnen ska få provsmaka. Inget tvång men med eh…intensiv uppmuntran. Rädisor, blomkål, sockerärtor, tomater, paprika, romansallad und so weiter. Något måste väl gå hem?

Mira åt tamejfasen det mesta fram till cirka 2-3 års ålder. Hon älskade till exempel körsbärstomater och bönor. Men nånstans längs med vägen minskade entusiasmen med 106% och grönsaker överlag tvärratades om det inte var morot, gurka eller majs.

Och nånstans längs med vägen ruttnade väl både jag och Johan på att servera saker som aldrig åts upp. Plus att vi inte heller ville göra nån grej av det och tjata/truga. Med andra, något mer rättframma ord, kan man säga att vi gav upp.

Men nu så tänkte vi alltså prova det här upplägget. Och, när jag la fram det som en grönsaksutmaning verkade det liksom bli något spännande av det? Iallafall av deras reaktioner att döma. Vågar jag till och med hävda att de uppvisades någon form av…entusiasm? Ok ok ok, kanske i överkant men låt en mamma hallucinera lite.

Återstår att se om detta muntra försök kommer att arkiveras under ytterligare föräldrafiaskon eller om vi går en grön framtid till mötes?

Jag återkommer med utvärdering inom kort.

Synkade i såväl klädval som grönsaksvägran

9 kommentarer

  1. Åh, jag hoppas så att det går bra, för då finns det kanske hopp för mina med! Jag startade något med liknande ambition i somras då jag erbjöd barnen 5 $ för varje ny sak de börjar tycka om (då räcker det alltså inte bara att smaka utan de behöver börja ta det varje gång). Än så länge har 9-åringen börjat äta blåbär och 7-åringen först slutat äta potatis för att sen börja igen (den godkändes dock inte… :-/ )

  2. Bästa tipset att få kidsen att äta är att servera grönsakerna på spett! Barn äter (nästan) allt som serveras på spett 😉 Funkar med vanliga grillspett av trä eller så kan man shoppa loss lite på kalashyllan i affären. Våra grönsaks- och fruktspett är nu så populära att sonens kompisar undrar om det inte serveras spett när de kommer över och leker.

    Lycka till!
    Hälsningar från mamman till en i övrigt matkräsen son

    1. Hormoner & Hemorrojder

      MY GOD MVG I FÖRÄLDRASKAP!!!!!! Måste prova detta ikväll!!!!!!!

  3. Sofia Karlsson

    Min dotter har sen tidigt lärt sig att iaf prova allt innan hon säger vad hon tycker och gillar hon det inte så slipper hon. Äter all frukt, egen odlad gurka, tomat, morötter och zucchini 🙌🏽 Gillar även blomkål, paprika och broccoli 😊

  4. På en förskola nära mig använder de konceptet ”titt-bitar”, vilket betyder att en liten bit av alla grönsaker ska få ligga på tallriken (nog svårt för vissa..). Det konstiga är att efter ett antal dagar/veckor/månader så händer det plötsligt att en TROLLKARL kommer och äter upp biten (för inte kan det väl vara barnet själv?! 😜). Det coola är att det faktiskt FUNKAR trots att det alltså frän början var kamp om att alls ha biten på tallriken…

  5. Det bästa tips jag fått (i matväg) innan jag fick barn var att servera grönsaker innan maten, som snacks. Vi har kört det stenhårt med vår son, och han äter ofta en skål med grönsaker innan middagen. Det är oftast (frysta) ärtor eller majs, paprika, morot, eller edamamebönor. Men det mesta går ner. Och han tjatar om att få mer!
    Om vi dock ger honom grönsaker i samband med middagen så är det betydligt svårare att få honom att äta det, då är det annat som går före.

  6. Vi har använt/använder en handfull knep som funkar olika bra i olika åldrar. 1) Vinna över grönsakerna. Vi lägger upp grönsaker på tallriken och om barnet inte självmant äter den utbrister vi ”va, låter du spenaten/moroten/whatever vinna över dig?! Kom igen, du kan, du vinner!” 2) Blindtest. De blundar, du ger en gaffel-last av mat och de ska gissa vad det är de äter. Funkar mkt bra för den som tror att squash är jätteäckligt, till exempel. 3) Gissa ingredienserna. Jag blandar i en massa olika grönsaker mm i maten och alla andra ska titta/smaka sig fram till ingredienserna. (Precis som på tv!) 4) Alla tar upp en viss grönsak (eller annat från tallriken) på sin gaffel, höjer handen in mot mitten av bordet varpå vi alla fem ropar ”en för alla, alla för en!” och så äter vi samtidigt. Lite jobbigt bara när barnen aldrig vill sluta, utan allt ska ätas synkroniserat… 5) Nr 5 är en bonus, den innebär att helt enkelt tvinga dem att äta grönsakerna om de ska få efterrätt…

  7. Tack för utmärkt blogg och för att ni introducerade mig för högkänslighet. Min äldste son och make skulle lätt kunna visas upp som praktexemplar på detta personlighetsdrag och att läsa om det hjälpte mig förstå dem bättre. De två andra barnen har drag av det, men inte så tydligt.
    Sonen har krånglat med grönsaker i omgångar. Något som fungerar är att, precis som ngn annan skrev, servera först/ i väntan på maten, i övrigt hjälper det att bygga figurer av grönsakerna på tallriken. Ingen Pinterest-nivå, utan lägg lite hur som helst och hitta sedan på vad det ser ut som, eller låt barnen gissa. Det krävs ganska lite för att få till ngt. Lycka till!

  8. Jag gjorde sonen till grönsaks-ansvarig för familjen när han var i Miras ålder. Vi handlade grönsaker tillsammans och sedan fick han skölja, skära och servera grönsakerna innan middagen. Det slutade alltid med att det mesta åts upp innan maten 🙂 Att riva tex morötter i pannkaka/plättar är också ett bra sätt att få i barnen grönsaker utan att de märker något.

Write a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *